NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
بِشْرٌ
يَعْنِي
ابْنَ
الْمُفَضَّلِ
عَنْ ابْنِ
عَجْلَانَ
عَنْ سَعِيدٍ
الْمَقْبُرِيِّ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا وَقَعَ
الذُّبَابُ
فِي إِنَاءِ
أَحَدِكُمْ
فَامْقُلُوهُ
فَإِنَّ فِي
أَحَدِ
جَنَاحَيْهِ
دَاءً وَفِي
الْآخَرِ شِفَاءً
وَإِنَّهُ
يَتَّقِي
بِجَنَاحِهِ
الَّذِي
فِيهِ
الدَّاءُ
فَلْيَغْمِسْهُ
كُلُّهُ
Ebû Hureyre (r.a)'den
rivayet olunduğuna göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Birinizin (içinde
sulu yemek bulunan) kabına kara sinek düştüğü vakit onu (tamamen yemeğin içine)
batırınız. Çünkü onun bir kanadında hastalık (yapan mikrop), diğerinde de şifa
vardır ve o (tehlikelerden) içinde hastalık bulunan kanadıyla korunur. (Bu
nedenle yemeğe bu kanadıyla düşer, diğer kanadı ise dışarda kalır). Binaenaleyh
(şifalı kanadındaki şifayı yemeğe bırakarak öbür kanadıyla bıraktığı hastalığı
tesirsiz hale getirmek için) onun her tarafını (yemeğe) batırınız."
İzah:
Buhari, bedu'l-halk,
tıb; Nesâî, fer'; İbn Mâce, tıbb; Dârimî, et'ime; Ahmed b. Hanbel, II, 229,
246, 263, 340, 355, 388, 398, 443, III, 24.
Bu hadis-i şerifi açıklarken
Hattâbî şöyle diyor:
"Hadis-i şerif,
köpek gibi hakkında pis olduğuna dair şer'î bir delil bulunmayan tüm
hayvanların vücutlarının temiz olduğuna ve sinek gibi akar kanı olmayan
canlıların, içine düştükleri sıvıları pisletmeyeceklerine delâlet etmektedir.
Ulemanın pek çoğunun
görüşü budur. Ancak İmam Şafiî'nin bu mev-zudaki iki görüşünden birine göre, bu
canlılar içine düştükleri az miktarda sulan pisletirler.
Yahya b. Ebû Kesîr'in
de akrebin içine düştüğü az suyu pislediğini söylediği rivayet edilmiştir.
Ulemanın büyük çoğunluğu ise aksi görüştedir.
Bazı kimseler, sineğin
bir kanadında zehir bir kanadında da şifa bulunmasını akıllarına siğd ıramı
yarak bu hadisi tenkid etmeye yeltenmişlerdir.
Oysa bunun
sayılamıyacak kadar örnekleri vardır. Her hayvanın vücudunda soğuk ve sıcak,
kuruluk ve yaşlılık gibi birbirine zıt unsurların bulunduğu herkesin
malumudur. Yüce Allah bu zıt unsurların arasını uzlaştırarak sahipleri için
faydalı bir kuvvet haline getirmiştir. Akıllı insana düşen; karnında bal
iğnesinde zehir taşıyan arıya bal ve petek yapmasını öğreten yüce Allah'ın,
sineğe kendisini zehirli kanadıyla savunmasını öğretebileceğim kabul ederek
hak ve hakikati inkâra yeltenmemek, hâdiselere ibret nazariyle bakmaktır.
Kulluğun ve imtihanın gereği de budur."